Idag spelade vi hemma på Tunets IP mot Heros Bandy.
–8 grader, lite sprickor i isen igår – men spelare, ledare och ordförande fixade till det sent på kvällen så att det skulle bli spelbart. Sånt som egentligen borde fungera av sig själv. Man kan ju undra om IK Brage hade accepterat samma förutsättningar…
Match- och resultattavlan funkade inte heller. Som vanligt.
Men vet ni vad? Det blev match ändå.
Och ja – vi vann med 7–1.
Men idag skiter jag faktiskt i resultatet.
Det jag tar med mig är målvakterna.
Alltså bandymålvakter…
Oavsett temperatur står de där. Taktfast. Matchen igenom.
Ett enormt mål att vakta, minimalt med skydd, små handskar och kallt som fan.
Det är inte klokt egentligen.
Idag stod två riktigt grymma målvakter på isen – och ni har min fulla respekt för ert val av idrott.
Det är pannben, hjärta och ren galenskap på bästa sätt.
Borlänge Bandy skulle egentligen åka bort och möta Liljans SK. Men som det så ofta är i vår verklighet blev det ändrade planer. Matchen flyttades hem till oss på Tunets IP – och plötsligt skulle allt lösas. Sekretariat, kiosk, domare, publikinfo, praktiska detaljer överallt.
Och som alltid: det löste sig.
Inte för att någon tryckte på en knapp.
Inte för att någon ringde ett servicebolag.
Utan för att ideella krafter kavlade upp ärmarna.
Vi som förening hyr anläggningen av kommunen, men matchklockan med tid och resultat har fortfarande inte kommit igång trots veckor av väntan. Då gör man som man alltid gjort i föreningslivet – man löser det själv. Sekretariatet fixade det galant.
Det är något fint i det där.
Förutsättningarna var egentligen perfekta. En krispig fredagskväll, minus nio grader, snöhögar där barnen lekte, doften av nykokt korv från cafeterian och publik som småpratar och skrattar tillsammans, oavsett färger på halsduken.
Och ute på isen – två lag som faktiskt ville spela bandy. Med respekt för varandra före, under och efter matchen. Sånt värmer mer än något element i världen.
Vi har spelat många år i Allsvenskan. Den kallades “arbetarserien”.
Men ärligt talat – det är först nu jag verkligen förstår vad det betyder.
Nu är det på riktigt.
Här är det människor med stora hjärtan som kämpar för att sporten ska överleva. Som spolar is efter jobbet, står i kiosken, kör bussen, sitter i sekretariatet och ändå orkar heja.
Från elit till gärdesgårdsserie, säger någon kanske.
Själv åker jag hem med ett varmt hjärta.
För bandy är inte bara nivåer och tabeller.
Det är människorna runt omkring.
Ni föreningsmänniskor – ta åt er. Det är ni som är bandy.
#svbandy #borlangebandy #borlänge #föreningsliv
Borlänge Bandy är åter i Allsvenskan





Är som vanligt inte den bästa på att uppdatera här, men lite nya bilder kan jag bjuda på







Som vanligt har jag jobbat med denna fantastik trevliga cup även i år. Som fotograf, IT-tekniker, kioskansvarig mm.
Det är så jäkla skoj att arbeta ideellt för våra barn/ungdomar i föreningslivet – Fler borde göra det och inte vara så upptagna med ”sig själva”, så bjussa på dig själv & bli en föreningsmänniska och investera lite av din tid i våra barn och ungdomar – Det lönar sig!
Välkomna ut till Tunets IP så lovar vi att ta bra hand om dig!
Lite bilder finns här >>
Vill man följa cupen så gör man det här >>
]]>
]]>
Nu har Silly Season startat och det blir spännande och se vilka nya spelare som kommer till oss i Peace & Love City här i Borlänge
Kanske några som lämnar oss för att prova spel i annan klubb, men jag hoppas som vanligt att vi får behålla dom.

Truppen 2016/2017