

]]>6-7-8 juli är det dags igen för ett digert program (med sans och ekonomi förhoppningsvis >>
Förra året var jag inte på plats, men detta året ska jag gå och eftersom Kansas ställde in pga. rädsla för attentat så är nog Kvelertak mitt fokus detta år. Såg dom på Cozmoz för några år sedan på P&L, senast jag såg dom var i våras när dom var förband till Ghost på Hovet.
På lördag är det även Korvstock som man inte vill missa, där serveras det dessutom en specialbryggd öl gjord av min bryggarkompis Jonas – bara den är värde ett besök.
Så se till att besöka ”Möjligheternas Stad” 6-7-8 juli, är du här så hör gärna av dig!
]]>Nu har vi flaskat några för provsmakning för vår bekantskapskrets av kräsna skäggprydda personer med dessutom konstiga frisyrer och i deras värld coola t-shirts 
Sen får en del helt vanliga personer testa den, som min fru som säger ”jag gillar bara vanlig öl, du har jävligt svårt att fatta det..”
Men hon sa -Den var godare än dom du försöker få mig att gilla, men vanlig öl är godare!
Ett stort tack till sönerna Rasmus & Tobias för hjälpen!
]]>2 bars tryck och ett ”rullande” av fatet i ca 15 min innan det var dags att stoppa tillbaka fatet i kylskåpet och koppla in den i systemet.
När den var inkopplad kunde vi såklart inte låta bli att testa vår idé-öl.
En plastmugg fick bli dagens testglas, man ska inte vara för märkvärdig!
Kall & god och smakade riktigt bra, vi var lite rädd att kärnorna i hjortronen kanske skulle skapa en oönskad beska – Men så blev det inte.
Nu får den stå till sig i ca 2 veckor sen blir det lansering för dom intresserade och nära & kära. Vi återkommer med intervjuer och annat från lanseringen.
]]>Nu hoppas vi att jäsningen tar lite fart genom det tillsatta sockret i form av hjortonen, sen avvaktar vi i 1-2 veckor och då är det dags att tappa upp ölen på corneliusfat och tillsätta kolsyra.
Så om ca: 4 veckor får vi provsmaka vår ”idé-öl”.
Vörten smakade lovande så…..
]]>Nästa helg så är det dags för torrhumling och i med 2 ingredienser som även var med i koket dom sista 10 minuterna tillsammans med humle.
Sen får det jäsa och ”gotta till sig” i ca 7-10 dagar till innan det är dags att tappa på det flaskor, vilket vi kommer att göra med ca hälften. Resten kommer vi att tappa upp på corneliusfat och kolsyra i det.
När man tappar på flaska har man i lite socker, då startar en 2:a jäsning som bildar kolsyra och det tar ca 2 veckor.
Ser fram emot provsmakningen av denna ganska bisarra öl, kan bli en flipp men även en total flopp, återkommer med rapport om fortskridandet.
Namnet Vötugl-IPA kommer från min Pappa Ingemar som gick bort 2006 så den är en liten hyllning till han.
När man var liten och frågade Pappa ”vad är det där för fågel” – Han hade dålig koll på olika fågelarter så svaret blev oftast
– Det där är en vötuglipa