1976 gick jag miste om något fantastiskt – pianolektioner med Gerd Kalliokoski. Hon var en fantastisk lärare, så omtänksam och snäll. Jag tänker ofta på henne än idag som en förebild för hur en lärare ska vara, någon som hjälper barn att utvecklas och blomstra. Men jag lyckades övertala mamma och pappa att låta mig börja spela gitarr istället. Jag trodde att det skulle vara ett stort motstånd, men deras svar blev: ”Du får spela det du vill.” Tack för det!
Det var då jag påbörjade min resa mot min egen hörselmisshandel.
Nästa steg kom i sjunde klass, när jag började spela i mitt första band. Vi fick repa i aulan på Maserskolan, och de andra i bandet var äldre än jag. Det var otroligt lärorikt, och vi gav oss till och med på att spela några låtar av Rush. Själv var jag stolt över att jag kunde spela Pugh Rogefeldts ”Hogh Farm” – utan hörselskydd, såklart.
I åttonde klass gick jag med i Flygvapenpojkarna, en frivilligorganisation som gav mig så mycket: kamratskap, ledarskapsutbildning, resor och tävlingar. Och, inte att förglömma, en del pangande – utan hörselskydd (självvalt).
Efter det fortsatte jag spela i band med kamrater. Vi hade en replokal på Stureskolan i många år, och nej, hörselskydd fanns inte på kartan. Jag tog studenten 1981, på en fredag, och på måndagen ryckte jag in i lumpen som kompanibefälselev. Efter det blev det reservofficersutbildning i Umeå. Och under hela den tiden spelade jag i bandet Unicorn. Vi repade mycket och hade en hel del spelningar – fortfarande utan hörselskydd.
1986 blev jag pappa till Elin, och då fortsatte jag att spela i olika band. Jag minns en spelning i Folkets Park i Borlänge när min mamma och syster kom och hämtade mig. Det var dags för Elin att födas, och jag fick rusa iväg från scenen.
Efter Elins födelse fortsatte jag spela i diverse coverband. Hörselskydd? Fortfarande inget jag använde.
Sen blev det några år i Hemvärnet som Plutonchef, mer pangande och lite bättre på att skydda hörseln…
Sommaren 2024 tog jag äntligen tag i det och bokade en hörselundersökning och fick tid i juli, 1:a semesterveckan. Det enda jag fick veta var att du hör så dåligt på vänster öra att vi kommer att skriva en remiss till Öron/näsa hals.
Sen hörde jag inget och i januari skickade jag en fråga på 1177, fick till svar att du står i kö!
Veckan efter hade jag tid på lasarettet och fick en tid hos audiologen veckan efter, kan det ha med journalsystembytet att jag hamnade mellan stolarna? Ja såklart…
Men nu, 2025, har jag ett par nya polare: mina Phonak L&R hörapparater. De har förändrat mitt liv. Att kunna höra samtal klart, att få uppleva musik med nya detaljer och att inte behöva anstränga mig för att höra vad mina barn och barnbarn säger – det är ovärderligt. Jag måste erkänna att jag ibland önskar att jag varit mer rädd om min hörsel under alla dessa år, men jag är tacksam över att teknologin idag kan hjälpa mig.
Det är aldrig för sent att börja ta hand om sin hörsel. Tack, Phonak och svensk sjukvård!
Detta kostade mig totalt 750 kr!
Som vanligt har jag jobbat med denna fantastik trevliga cup även i år. Som fotograf, IT-tekniker, kioskansvarig mm.
Det är så jäkla skoj att arbeta ideellt för våra barn/ungdomar i föreningslivet – Fler borde göra det och inte vara så upptagna med ”sig själva”, så bjussa på dig själv & bli en föreningsmänniska och investera lite av din tid i våra barn och ungdomar – Det lönar sig!
Välkomna ut till Tunets IP så lovar vi att ta bra hand om dig!
Lite bilder finns här >>
Vill man följa cupen så gör man det här >>
]]>
Här finns lite bilder >>
]]>Tough Race Sweden Original är ett 8 km långt terränglopp med uppbyggda och naturliga hinder. Första upplagan arrangerades 2014 och banan har utvecklats till att bli en riktigt tuff utmaning men fullt möjlig att genomföra.
Här finns några av mina bilder >>
Info om loppet finns här >>
]]>6-7-8 juli är det dags igen för ett digert program (med sans och ekonomi förhoppningsvis >>
Förra året var jag inte på plats, men detta året ska jag gå och eftersom Kansas ställde in pga. rädsla för attentat så är nog Kvelertak mitt fokus detta år. Såg dom på Cozmoz för några år sedan på P&L, senast jag såg dom var i våras när dom var förband till Ghost på Hovet.
På lördag är det även Korvstock som man inte vill missa, där serveras det dessutom en specialbryggd öl gjord av min bryggarkompis Jonas – bara den är värde ett besök.
Så se till att besöka ”Möjligheternas Stad” 6-7-8 juli, är du här så hör gärna av dig!
]]>Nu har vi flaskat några för provsmakning för vår bekantskapskrets av kräsna skäggprydda personer med dessutom konstiga frisyrer och i deras värld coola t-shirts 
Sen får en del helt vanliga personer testa den, som min fru som säger ”jag gillar bara vanlig öl, du har jävligt svårt att fatta det..”
Men hon sa -Den var godare än dom du försöker få mig att gilla, men vanlig öl är godare!
Ett stort tack till sönerna Rasmus & Tobias för hjälpen!
]]>2 bars tryck och ett ”rullande” av fatet i ca 15 min innan det var dags att stoppa tillbaka fatet i kylskåpet och koppla in den i systemet.
När den var inkopplad kunde vi såklart inte låta bli att testa vår idé-öl.
En plastmugg fick bli dagens testglas, man ska inte vara för märkvärdig!
Kall & god och smakade riktigt bra, vi var lite rädd att kärnorna i hjortronen kanske skulle skapa en oönskad beska – Men så blev det inte.
Nu får den stå till sig i ca 2 veckor sen blir det lansering för dom intresserade och nära & kära. Vi återkommer med intervjuer och annat från lanseringen.
]]>Denna gången var det dags att åka ner för att för min del se Ghost live för 1:a gången och Kvelertak för 2:a gången.
Dessutom var ”junior” med och det var hans 1:a riktiga konsert och dessutom 2-band han lyssnar på, tidigare har han varit med på Peace & Love.
En trevlig fredag & lördag med goda vänner och Abbe.
]]>Nu hoppas vi att jäsningen tar lite fart genom det tillsatta sockret i form av hjortonen, sen avvaktar vi i 1-2 veckor och då är det dags att tappa upp ölen på corneliusfat och tillsätta kolsyra.
Så om ca: 4 veckor får vi provsmaka vår ”idé-öl”.
Vörten smakade lovande så…..
]]>Nästa helg så är det dags för torrhumling och i med 2 ingredienser som även var med i koket dom sista 10 minuterna tillsammans med humle.
Sen får det jäsa och ”gotta till sig” i ca 7-10 dagar till innan det är dags att tappa på det flaskor, vilket vi kommer att göra med ca hälften. Resten kommer vi att tappa upp på corneliusfat och kolsyra i det.
När man tappar på flaska har man i lite socker, då startar en 2:a jäsning som bildar kolsyra och det tar ca 2 veckor.
Ser fram emot provsmakningen av denna ganska bisarra öl, kan bli en flipp men även en total flopp, återkommer med rapport om fortskridandet.
Namnet Vötugl-IPA kommer från min Pappa Ingemar som gick bort 2006 så den är en liten hyllning till han.
När man var liten och frågade Pappa ”vad är det där för fågel” – Han hade dålig koll på olika fågelarter så svaret blev oftast
– Det där är en vötuglipa
]]>
SVERIGE ÄR ATTACKERAT- MEN VI VIKER ALDRIG NED OSS.
Mina tankar är med de drabbade och anhöriga 
Tillsammans är vi starka
En bild fastnade jag vid och det var denna.
Ett vackert porträtt på en vacker kvinna som gjort sig fin inför sitt bröllop.
Hoppas hon gifte sig med den hon ville, att han var snäll och älskade henne, att hon fick barn och så många som hon ville. Jag hoppas hon sitter jättenöjd idag med sitt liv med barn, barnbarn och kanske barnbarnsbarn och ser tillbaka och säger – Jävlars vad jag har gjort det bra!
]]>